PÜHAJÄRVE ÕPILASED OSALESID NOORE LOODUSKAITSJA KURSUSEL

23. – 25. augustil 2022. a. osalesid 17 noort Otepää noore looduskaitsja (Junior Ranger) suvisel kursusel, et avastada jalgratastel Võrumaa loodust ning lüüa kaasa looduskaitse tegevustes. Pühajärve kooli õpilasi oli 11.

Kursus algas jalgrataste pakkimisega Otepää looduskeskuse juures. Bussi järelkärusse mahutasime 12 ja õpetaja Peetri autosse 9! ratast. Sõitsime Pullijärve metsamajja. Eve Koser oli meile maitsva frikadellisupi ja pudrusaia kaasa pannud.

Esimese päeva rattasõit viis meid Eesti kagunurka. Nägime Hino järve, mis on koduks haruldasele järvekaurile ehk kakerdajale. Nägime väike-konnakotkaid. Saime teada, et kui kotkapoeg on lennuvõimestunud, võib teda näha mõnda aega oma kodu ümbruses. Seejärel asusime otsima pesapaika. See oli põnev. Kõik käisid metsas ringi, hoides pead vaheldumisi üleval ja all ning samal ajal otsides väljaheiteid, sulgi või pesa. Tuli välja, et see ei olnudki nii lihtne.

Metsast väljudes sattusime maaherilaste pesale liiga lähedale. Rühma möödudes mõnede herilaste kannatus lõpuks katkes ja kolm tüdrukut said nõelata. Õnneks oli meil Tarmo, kes tassis Eliise Norat kukil jalgratta juurde ja lükkas ta ratast ööbimiskohani.

Tagasi Pullijärve äärde jõudes sõime jäätist, ujusime, tegime sauna ja sõime head kohalikku toitu.

Uus hommik algas pudru valmistamisega lõkkel.

Jalgratastega Vana-Vastseliina sõites uudistasime kuusemetsas üraskipüüniseid. Nägime lähedalt üraskeid, üraskikäike ja puude kaitsereaktsiooni üraskiründele.

Pea 30-kraadise palavusega oli heaks peatuspaigaks Nopri talu. Mõnusalt jahedas laudas sai silitada lehmi, anda neile silo ette ning vaadata, kuidas käib robotlüps. Talupoes oli silt kirjaga “Pood on avatud, siis kui pood on avatud”.

Kirikumäe järves tegime kosutava ujumise.

Vana-Vasteliina linnuse juures meisterdasime lõunaks ise hamburgereid. Jalutasime linnuses ja Piusa jõe ürgorus. Kuulasime Tarmo ja õpetaja Peetri selgitusi liivakivipaljandite kujunemise, Piusa jõe elustiku ja Vastseliina linnuse kohta.

Obinitsa sõites tegime peatuse Meremäe torni juures, et puhata ja tornist kauge maa taha kiigata.

Õhtusööki sõime juba traditsioonilise setu talu õuel. Seejärel ujusime Obinitsa järves ning õhtul said huvilised mängida korv- ja võrkpalli ning lauatennist. Nimelt ööbisime Obinitsa külakeskuses, kus on pallimängudeks suurepärased võimalused.

Viimane päev tervitas meid vihmaga. Hommikune missioon ehk kõige tähtsam ülesanne oli leida võimalus teevee keetmiseks. Meid aitas hädast välja kohalik lasteaed, laenutades veekeetjat.

Sõit Piusale oli laheda pika laskumisega.

Piusa-Võmmorski hoiualal hooldasime raudtee-äärset liblikate elupaika. Väiksemad koristasid kuivanud mahalangenud oksi ja suuremad eemaldasid alalt väikeseid puid-põõsaid.

Piusa külastuskeskuses sõime kanasuppi, vaatasime filmi nahkhiirtest ja külastasime giidiga koos Piusa koopaid ja karjääri.

Jõudnud tagasi Otepääle, küsis Lenna Jete, kas järgmisel aastal saab ka rattaga loodust avastada. Talle järgi tulnud isa soovitas selle peale end kohe kirja panna.

Kokkuvõtteks:

• Kolme päeva jooksul tutvusime kaheksa kaitstava alaga Missost Piusani ja läbisime ühtekokku 70 km.
  • Saime anda oma panuse kotkaste seiresse. Tegime kindlaks kolm uut väike-konnakotka territooriumi, neist ühes leidsime ka kotka pesapaiga.
  • Aitasime kaasa liblikate elupaiga hooldustöödel.
  • Kursuse edukal läbiviimisel oli suur panus heal ilmal ja vahvatel noortel.

Noore looduskaitsja suvist kursust juhendasid Margit Turb, Tarmo Evestus, Pille ja Peeter Kangur. Järgmine kord saavad Otepää noored looduskaitsjad kokku sügisesel seminaril. Noore looduskaitsja programmi korraldab Eestis Keskkonnaamet. Otepää tegevuste kohta saab lugeda lähemalt: Noored looduskaitsjad | Kaitsealad

Juhendajate nimel Pille Kangur ja Margit Turb

VAATA (Pille Kangur) VAATA (Margit Turb)