ÕPIHUVILAAGER RAKETT69 PÜHAJÄRVE PÕHIKOOLIS

Et kõik ausalt ära rääkida, tuleb alustada sellest, et haridusministeeriumi töötajad olid suvevaheaja eel mures distantsõppele jäänud õpilaste õpilünkade pärast. Pakuti välja, et lünkade silumiseks võiks lastele korraldada õpihuvilaagreid, mis aitaksid taastada (või tekitada) huvi õppetöö vastu, aga poleks klassikalise õppe moodi. Kõikide teiste tublide ja innukate laagrite korraldajate hulgas saadi  koostööks nõusse ka Teaduskeskus AHHAA ja Rakett69 Teadusstuudiod. Pandi kokku meekonnad, hakati laagreid planeerima ja projekte kirjutama, ülesandeid ja juhendeid koostama, vahendeid varuma. Selle suure eeltöö käigus koolitati lisaks välja üle 300 juhendaja ning laagrist saab osa augustist aasta lõpuni pea 11 000  õpilast üle Eesti. Muljetavaldav arv!

Ka Pühajärve Põhikool otsustas oma lastele kolmepäevases õpilaagris osalemist võimaldada, seda kahes vahetuses. Huvi oli suur, nimekirjad täitusid mõne päevaga.

Sügisesel koolivaheajal panid esimeses vahetuses endid proovile 2.-4. klassi noorteadlased, teises 5.-7. klassi tarkpead. Laagripäevad olid üles ehitatud samanimelist saateformaati aluseks võttes. Võisteldi punasinirohelistes võistkondades, kuid mitte keegi ei langenud võistlusest välja. See tegi laste meele rõõmsaks ja kaotus ei tundunudki nii kibe. Ülesanded olid mõlemale vahetusele samad, kuid vanemad õpilased ei saanud nii palju vihjeid ja juhendajapoolseid soovitusi.

Esimene päev oli pühendatud geomeetriale. Esmaseks ülesandeks oli pabersilla ehitamine etteantud materjalist. Võitjad selgitati välja silla kandevõime alusel. Töö käigus said lapsed teada, et paberi kandevõime muutub palju, kui anda sellele rullides või voltides uus kuju. Vanema rühma roheline tiim suutis ehitada üle 50 cm laiuse kuristiku pabersilla, mille kandevõime oli pea 8 kg. Oleks ehk rohkemgi kandnud, kuid kindel võit oli käes niigi.

Päeva teiseks ülesandeks oli kujundi suurendamine. Siin läks tarvis ka matemaatilisi teadmisi ja võidutsesid need võistkonnad, kes suutsid kõige kiiremini väikse raketi suureks teisendada, selle etteantud kujunditena papist välja lõigata ning tagatipuks üheks tervikuks teipida.

Päeva kolmas tegevus oli duell. Kaks esimest võistlus kaotanud võistkond sai endale vastase valida.  Ülesandeks linnaplaneerimise mäng. „Nagu sudoku“, ütlesid võistlejad. Võiduks oli tarvis olla kiire ning järgida reegleid. Iga võistluspäeva lõpetasid tagasiside ja sotsiaalsed tegevused, muuhulgas meeskonnamängud.

Teine laagripäev pühendus loodusnähtustele. Oli tarvis ehitada kosmosekapsel ja see II korruse aknast välja kukutada nii, et selles olev astronaut ( kanamuna) terveks jäi. Lisaks pidi olema kapsel võimalikult kerge. Ülesanne pakkus palju põnevaid ja „astronaudile“ turvalisi lahendusi, kosmonaut kippus viga saama hoopis kapslist eemaldamise käigus ? See ülesanne oli ka kahe vahetuse üldine suur lemmik.

Teise tegevusena tuli meisterdada autonoomne vile, mis võistlejate sekkumiseta ise võimalikult kaua vilistaks. Üllataval kombel suutsid nooremad õpilased ehitada süsteemi, mis vilistas pea kaks minutit, vanematel vaid 18 sekundit …

Duelliks oli õige magus ülesanne: vaja oli kaalumise teel välja arvutada, mitu kummikommi on purgis. Ehk innustas võistlejaid juhendaja lubadus pärast duelli kommid võistlejate vahel ära jagada. Noorematele käis täpse koguse arvutamine üle jõu (aga nad püüdsid kogu hingest!), vanemad said hakkama. Kommi said kõik soovijad.

Kolmas laagripäev tõi endaga kaasa ülesandeid inseneeria valdkonnast. Esiteks tuli ehitada heitemasin, mis plastiliiniplönni võimalikult kaugele lennutaks. II vahetuse võistlejatel lennutaski üle 18 meetri!  Seejärel püüti valmistada periskoopi, mille abil 70 cm kauguselt väikesest avast pappkastis lepatriinusid loendada. Paras pähkel!

Laagri lõpetas jällegi duell, mille käigus pidid võistkonnad papitükkidest ehitama 10 min jooksul võimalikult kõrge torni, mille tipus trooniks rakett.

Kõik õpihuvilaagris osalenud lapsed said lisaks uutele teadmistele ja kogemustele diplomi laagri läbimise kohta. Avaldati lootust, et selline laager toimuks veel, juba broneeriti kohtigi ?

2. klassi Sander (E.), kes oli suuremate õpilastega koos II vahetuses, kirjutas oma päevikusse esimese päeva järel nii: Täna oli väga lobis. Meil oli hea tiim ja tegime ägedaid asju. Meil on sinine tiim, tegime silda ja raketti. Pärast saime snäkke ja ägeda veepudeli. Päeva lõpus mängisime ja laagripäeva lõpp oligi käes.

II vahetuse punaste tiimi liige Säde kirjutas kahe esimese laagripäeva auks suisa luuleread:

Rakett 69  I
Kõigil peas on mõtted,
tehakse esimesed võtted.
Meil kribin, krabin sees,
võistlus tulemas on ees.
Meil punane tiim,
teistel sinine tiim,
kolmas roheline tiim- võistlus käimas siin!

Rakett 69 II
Punased võitsid nüüd,
kõlas vali rõõmuhüüd.
Heeringas, heeringas üks, kaks, kolm,
põrandalt  püsti hüppab tolm.
Ralf võidumuna oli,
teda kaunistada oli oma voli.
Kõik ühe võidu said
ja ka kümme tuhat paid!

Säde, 5. klass

Aitäh kõikidele vapratele noorteadlastele!
Raketijuht Tiina
VAATA nooremad vanemad (Tiina Kukk)

You may also like...